Proteïne of BCAA?

Proteïne of BCAA?

Iedere sporter heeft wel eens gehoord van eiwitshakes die gedronken worden om het spierherstel te bevorderen, maar heb je ook weleens gehoord van BCAA? Ook dit supplement wordt onder andere gebruikt voor de spieropbouw, maar wat is het verschil en wat doet de BCAA precies? In dit artikel gaan we daar antwoord op geven.

Eiwitten en Aminozuren

Eerst even terug komend op eiwitten, deze bestaan namelijk uit aminozuren. Eiwitten worden ook wel de bouwstenen van je lichaam genoemd, dat klopt maar het komt omdat je lichaam de aminozuren hieruit haalt. Deze aminozuren worden vervolgens gebruikt voor het herstel van weefsel zoals spieren, huid, botten en haren. Aminozuren zijn de ware bouwstenen van je lichaam.

In een eiwit zit een aminopallet van 20 verschillende aminozuren. Deze aminozuren zijn weer opgedeeld in essentiële en niet-essentiële aminozuren. De essentiële aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en moet deze dus via voeding binnen krijgen. Niet-essentiële aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken.

 Wat zijn BCAA?

Deze vraag is nu gemakkelijk te beantwoorden, BCAA zijn aminozuren. Daarnaast weten we dat er essentiële aminozuren zijn die het lichaam nodig heeft en zelf niet aan kan maken. Daarnaast is het goed om te weten dat aminozuren voor verschillende processen worden gebruikt. Zo worden aminozuren als Arginine, Methionine en Glutamine gebruikt voor het herstel van haren. BCAA bestaat uit 3 aminozuren die zorgen voor herstel van spieren; Isoleucine, Leucine en Valine. Alle drie deze aminozuren zijn essentiële aminozuren. Zij zorgen voor het overgrote deel van het proces dat de spieren hersteld.

Leucine

Het aminozuur Leucine heeft vooral een functie bij de eiwitsynthese en spierherstel na een training. Het is voor deze functies wel afhankelijk van de andere twee aminozuren. Zo schijnt Leucine voor 16% meer spieropbouw te zorgen wanneer je dit voor en na je training in neemt.

 

Isoleucine

Het aminozuur Isoleucine verhoogt de opname van glucose (de spieren en organen gebruiken dit als brandstof), daardoor heb je meer energie te verbruiken tijdens inspanningen. Daarnaast zorgt het ook voor het herstel van de spieren na een training.

 

Valine

Het aminozuur Valine is vergelijkbaar met Isoleucine qua werking. Het zorgt net als de eerder genoemde aminozuren ook voor het herstel van de spieren en net als Isoleucine zorgt ook Valine voor een betere opname van glucose.

Wanneer moet je BCAA innemen?

Dit supplement is te gebruiken voor maar ook tijdens en na je training. De BCAA’s tijdens of voor je training binnen krijgen onderdrukt het stresshormoon cortisol. Dit voorkomt de spierafbraak tijdens intensieve trainingen. Daarnaast herstellen de BCAA’s je spieren, om die rede is het na je training ook een goed supplement.

Proteïne of BCAA?

De werking van BCAA’s staat nog altijd ter discussie, er zijn onderzoeken die de toegevoegde werking bekrachtigen maar ook ontkrachten. Helemaal zeker weten doen we het dus ook niet. Feit is wel dat aminozuren gebruikt worden voor vele processen in het lichaam. De beste manier om deze vraag te beantwoorden is dan ook om het zelf te gaan gebruiken en te proberen. Onderzoek kan het niet aantonen maar als jij er de gewenste resultaten mee bereikt, dan werkt het voor jou en dat is uiteindelijk je referentiekader.

Leave a Comment