Mythes over afslanken

aDe meeste mensen hebben wel eens de wens gehad wat kilo’s lichter te zijn of om van dat laagje vet af te komen. Hier krijg je dan ook vaak advies over, hoe kun je dat overtollige vet eraf trainen? Hieronder volgen een aantal tips die je beter aan de wilgen kunt hangen.

Mythe #1: Door cardiotraining val je sneller af

Er wordt vaak gedacht dat je cardiotraining nodig hebt om die overtollige vetten te verbranden. Dat een uur hardlopen beter is dan een uur cardio- en krachttraining. Het klopt dat cardiotraining de meeste calorieën verbrandt tijdens een workout, maar wanneer je stopt met de workout verbrand je ook niets extra meer. Tijdens krachttraining verbrand je een stuk minder calorieën maar na de training heb je een verhoogde stofwisseling. Hierdoor verbrand je meer calorieën in je rust. Weet wel dat de grootste winst te behalen is in het veranderen van je voeding.

Mythe #2: Minder eten

Er wordt soms gedacht dat een maaltijd overslaan op een juiste manier bijdraagt aan het afslanken. Je eet dan minder en wat je niet eet hoeft er ook niet af. Deels klopt dit natuurlijk, maar het advies is om minder calorieën te eten en niet per definitie minder te eten. Toch is raadzaam de maaltijden te eten en de calorie inname van de maaltijden te verlagen.

Mythe #3: Vermijd vet eten

Je voeding aanpassen zodat je zo min mogelijk vetten binnen krijgt. Dit klinkt als een logische manier om van dat vet op je lichaam af te komen. Toch zal dit je niet helpen, je lichaam slaat niet alleen vet op als vet in je lichaam, ook teveel koolhydraten worden op deze manier opgeslagen. Wanneer de spieren voldoende energie hebben, worden koolhydraten ook als vetten opgeslagen.

Mythe #4: Buikspieren trainen om buikvet te verbranden

Zoals al eerder aangegeven verbrand je met krachttraining weinig calorieën op het moment van trainen. Na het trainen heb je een verhoogde stofwisseling, dat meer verbrandt. Naast het feit dat je niet plaatselijk kan vet verbranden, hebben de buikspieren een magere invloed op die stofwisseling. De buikspieren worden gezien als een kleine spiergroep, grote spiergroepen hebben een grotere invloed op de stofwisseling. Je lichaam zal daarnaast overal de benodigde energie vandaan halen en niet alleen uit het buikvet.

Mythe #5: Light producten

Meer light producten eten in plaats van de normale varianten. Maar wat is een light product eigenlijk? Light producten hebben 30% minder calorieën, suiker of vet dan de normale variant. Let op, er mag dus 30% minder suiker inzitten maar toch meer calorieën zijn dan het normale product om een light product te mogen heten. Lees dus vooral de voedingswaarde van de producten die je koopt. M

Mythe #6: Afslanken lukt het 

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die willen afslanken in groepen de meeste kans van slagen hebben en zich daar prettiger bij voelen dan wanneer iemand het alleen zou doen. Daarnaast hebben wij een groep die start in februari, het AIR programma voor het afslanken. Wil je meer informatie over AIR? Vul onderstaande formulier in dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Heb je nog meer mythes die je wilt ontkrachten? Post het in de comments.

Leave a Comment