Eiwitten

Alle sporters gaan bewuster met hun voeding om en daarmee komen ze dan vaak in aanraking met onder andere eiwitten. Is het verstandig een eiwit shake erbij te nemen? In deze blog gaan we er uitgebreid over vertellen. En let op de Black Friday die eraan komt!

 

Allereerst de vraag; wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren worden in het lichaam gebruikt als bouwstoffen voor de cellen. Daarnaast worden aminozuren bij diverse processen in het lichaam gebruikt.

Vetten en koolhydraten worden voornamelijk gebruikt als energie. Eiwitten worden voornamelijk gebruikt voor het herstellen van cellen in het lichaam, bij een langdurig hoge inspanning zal het lichaam eiwitten als energie gaan verbranden wanneer het glycogeen op is.

Eiwitten zijn op te delen in twee soorten. Plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten. Het verschil van deze eiwitten zit in de samenstelling van de aminozuren.

 

Dierlijke eiwitten

De dierlijke eiwitten worden gezien als de complete eiwitten. In deze eiwitten kunnen alle 22 aminozuren zitten. Hierdoor kun je alleen kip of vis eten om voldoende aminozuren binnen te krijgen. Bij dierlijke eiwitten moet je denken aan vlees of vis maar ook aan zuivel en eieren. Voorbeelden van dierlijk eiwitrijk voedsel zijn per 100 gram:

-Rosbief                             28 gram                                            -Kipfilet                              25 gram

-Biefstuk                            25 gram                                            -Varkenshaas                    23 gram

-Tonijn                                25 gram                                            -Magere Kwark                9 gram

-Gerookte Zalm                25 gram                                            -Ei                                        13 gram

 

Plantaardige eiwitten

De plantaardige eiwitten bestaan altijd uit minder aminozuren. Daarom is het belangrijk nooit één soort ervan te eten maar altijd een mix. Hierdoor is de kans groot dat je het volledige aminozuur pallet binnen krijgt. Bij plantaardige eiwitten moet je denken aan groente, bonen, noten, zaden en graan producten. Voorbeelden van plantaardig eiwitrijk voedsel zijn per 100 gram:

-Sojabonen                        17 gram                                            -Spruitjes                           4 gram

-Linzen                               10 gram                                            -Boerenkool                      4 gram

-Havermout                      13 gram                                            -Zonnebloempitten         27 gram

-Quinoa                              16 gram                                            -Pinda’s                              25 gram

 

Dit zijn slechts een aantal soorten waarvan de eiwitwaarde hoger is dan de meeste voedingsmiddelen die onder deze groepen vallen. Tevens zie je dat de plantaardige eiwitten lager zijn dan de dierlijke. Maar alle voedingsmiddelen zijn makkelijker te mixen door de grote ervan.

 

Eiwit-shakes wel of niet?

Zoals hierboven te zien is bestaat een eiwitrijk voedingsmiddel voor 25-30% uit eiwitten. De enige manier om meer eiwitten per 100 gram binnen te krijgen is een eiwit-shake. Een eiwit-shake bestaat voor 70-80% uit eiwit. Daardoor heb je aan een scoop van 30 gram voldoende.

Je hebt ongeveer 80% van je lichaamsgewicht nodig in eiwitten en als je geregeld sport heb je rond de 100-120% van je lichaamsgewicht nodig in eiwitten. Overigens is de mythe van vroeger dat je de eiwitten moest verdelen over de dag ontkracht, op dit moment is het bekend dat je meer eiwitten kan opnemen per maaltijd dan de bekende 20-30 gram, maar niet bekend wat je maximaal kan opnemen per maaltijd. The time will tell.

 

Black Friday

Ook een pot eiwitten kopen? Bij ALL INN Fitness & Health kun je eiwitten bestellen voor Black Friday met 20% korting! Via onderstaande link kun je een bestelling plaatsen en je pot claimen. Op dit moment geld op=op.

https://allinnfitness.nl/black-friday-fitness/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *