De kracht van onze trainingsplannen

Of je nu al lang lid bent of nog maar kort, je hebt vast al eens van onze trainingsplannen gehoord of zelfs al gehad? Onze trainingsplannen worden veel beoefend omdat ze gevarieerd zijn en een goede opbouw hebben. Daarom leggen wij onze bekende trainingsplannen uit in deze blog.

De sportschema’s waar we het hierin over hebben zijn:

                -TP1       (Startschema machines)

                -TP2       (Machines + cable)

                -TP3       (Machines + cables + losse oefeningen)

                -TP4       (Losse oefeningen gevorderd)

Startschema TP1

Dit schema focust zich op het belastbaar maken van het lichaam. Door de spieren enkel via de machines te belasten, kunnen de spieren zich focussen op drukken, trekken, buigen of strekken.. Hierdoor verliezen de spieren geen energie aan coördinatie en stabiliteit waardoor ze zich richten op het versterken van de betreffende spier.

Hoewel alle spieren in dit schema worden aangesproken ligt de focus op de grote spieren. Om die rede zitten er evenveel beenspier oefeningen in als biceps, triceps en schouders tezamen. Desalniettemin, een perfect schema om mee te starten ongeacht je beoogde doel.

Vervolg schema TP2

Nu de basis van fitness oefeningen is aangeleerd is het tijd om de workout uitdagender te maken. Hier kunnen verschillende vormen voor bedacht worden, daarom voegen wij in trainingsplan 2 de kabel toren (Cable, Pulley) toe aan de training. Doormiddel van de kabels begin je de coördinatie onder de knie te krijgen en leer je het belang van de houding tijdens de oefening. Vervolgens een belangrijke manier om je voor te bereiden op het volgende schema. Daarnaast is het aantal herhalingen van dit schema aan te passen naar het gewenste doel. Bijvoorbeeld veel herhalingen voor vet verlies, weinig herhalingen voor spieropbouw.

Vervolg schema TP3

In  dit trainingsschema zitten niet veel machines meer, naast de kabel oefeningen worden er nu ook dumbell en barbel oefeningen toegevoegd. Hierdoor wordt er meer focus gelegd op stabiliteit, coördinatie en houding tijdens de oefeningen. Er wordt hier meer gebruik gemaakt van compound oefeningen (oefeningen die meer dan een gewricht belasten) om de samenwerking tussen spieren te verbeteren en te versterken. Na dit schema ben je klaar voor de gevorderde variant.

Gevorderd schema TP4

Geen machines meer, in dit schema wordt alles gedaan met dumbells en barbels. Doordat je in de vorige schema’s al veel oefeningen hebt gedaan waarbij de stabiliteit, coördinatie en houding is verbeterd, weet je dat je nu klaar bent voor een nieuwe uitdaging. Daarom is deze workout een stuk intensiever dan de eerdere schema’s. Veel compound oefeningen dus veel meer belasting op alle spieren. Daarom een goed schema voor bijvoorbeeld afslanken maar ook voor het aankomen van spiermassa. Ook dit schema is aan te passen aan je doelen.

Dit zijn de schema’s waar wij mee starten voor ieder lid, hiermee kunnen we ervoor zorgen dat de meeste progressie wordt gewaarborgd. Ondanks dat deze schema’s standaard lijken, zijn ze dat zeker niet. Omdat ieder persoon anders is, andere doelen heeft en eventuele beperkingen heeft door blessures, passen wij het schema naar wens aan. Daarom zijn ook al deze schema’s anders maar bevat elke hetzelfde stelde doel.

Nog geen schema van ons gehad? Wij maken graag een afspraak met je om samen met jou een van deze schema’s te doen of een persoonlijke voor je op te stellen.

Had je onze vorige blog ook al gelezen? Hierin leggen wij het een en ander uit over carnitine. Welke voordelen er zouden kunnen zijn en welk effect het op jouw trainingen zou kunnen hebben. https://allinnfitness.nl/carnitine/

Leave a Comment