Carnitine

Je komt het veel tegen in producten en voedingssupplementen, bovendien bevorderd het afslanken. Een boost voor de vetverbranding. Maar hoe doet carnitine dat eigenlijk? En werkt het echt? Daarom gaan wij in deze blog een antwoord zoeken. Overigens hebben we het vooral over één vorm van carnitine: L-Carnitine.

De onderzoeken naar carnitine gaan beide kanten uit. Daarom bewijzen sommige onderzoeken de hieronder vermeldde voordelen, maar andere onderzoeken ontkrachten het juist. Overigens zelf de proef op de som nemen zal het beste onderzoek zijn.

Wat is carnitine?

Het is een aminozuur die helpt bij het energiemetabolisme. Het zit voornamelijk in dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel. Daarom komt de naam van het latijnse woord voor vlees (carnis). Bovendien haalt het lichaam zelf carnitine uit de aminozuren lysine en methionine in de lever en nieren.


Wat doet carnitine?

                Energiemetabolisme en vetverbranding

Zoals eerder vermeld speelt carnitine een grote rol bij het energiemetabolisme. Omdat Carnitine namelijk zorgt voor het vervoer van vetzuren naar de mitochondrien (energiefabriekjes) van de cel. Daardoor draagt het bij aan het verhogen van de vetverbranding tijdens een workout. Daarnaast draagt het hierdoor bij aan prestatie verbetering, het verbruik van vetzuren wordt hierdoor makkelijker gemaakt en verbeterd de prestatie van conditionele doelen en trainingen.

                Verhoogd opname van testosteron

Canitine zou de concentratie actieve androgeenreceptoren verhogen. Aan deze receptoren hecht testosteron zich. Daardoor kan het de cellen inkomen en bijdragen aan de eiwitsynthese. Om die rede kom je meer spiermassa aan.

Nog een aantal voordelen van carnitine zijn (geld ook voor acetyl-l-carnitine):

-Verbetering van de concentratie

-Beschermt cellen als antioxidant

-Goed voor het hart en de hersenen

Voor wie is dit aan te raden?

Baby’s zouden in het begin van hun leven te weinig aanmaken, vandaar dat carnitine ook in moedermelk zit. Hoe ouder je wordt, hoe minder het lichaam zelf aanmaakt. Dat terwijl het belangrijk is bij verbranding van vet en behoud van de spiermassa. Ouderen zouden hier dan ook veel baat bij hebben. Daarnaast zijn er medicijnen beschikbaar waar deze stof aan is toegevoegd. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij aandoeningen die een onbalans veroorzaken in de metabolisme. Door carnitine zou het metabolisme dan verbeteren.

Onderzoek

Er wordt nog altijd volop onderzoek gedaan naar de effecten van l-carnitine. Het zou namelijk ook een gunstig effect hebben op de hersenen en het hart. Daarnaast wordt er ook onderzoek gedaan naar het effect van carnitine op verschillende ziektebeelden. Tenslotte zal de toekomst uitwijzen wat de werkelijke voordelen zijn van deze stof. Maar in de tussen tijd kun je het in ieder geval zelf proberen en testen welk effect het op jouw prestaties heeft.

Carnitine supplementen

Naast de drankjes die je bij ons in de club kunt kopen aan de balie, hebben wij ook pure carnitine supplementen die het makkelijker maken de dosering structureel binnen te krijgen.

Een van onze meest populaire en heerlijkste drankjes die aan de balie te krijgen zijn: Nutrend carnitine burner. Bovendien heeft dit drankje geen suikers en is er in varianten met en zonder cafeïne. Ook hebben wij een groter formaat van de carnitine fles van VitaLife die ook bij ons aan de balie te verkrijgen is. Daarom is deze fles van 500 ml een goed alternatief voor thuis om te nemen op ieder gewenst moment. En aan te raden is om dit 2 keer per dag naast een maaltijd te doen.

Heb jij nog effecten van carnitine die wij hebben overgeslagen? Of heb je iets anders toe te voegen aan de werking van carnitine? Wij lezen het graag in de reacties.

Heb je onze vorige blog ook al gelezen?

www.allinnfitness.nl/mythes-over-afslanken/

https://allinnfitness.nl/eiwitten/

Leave a Comment